Hoe wij werken & Wetgeving

Je meld je aan via de website of kom gewoon langs op het inloopspreekuur. Na aanmelding geven wij je advies over het te volgen traject. Hieronder vind je de belangrijkste onderwerpen

Huurprijscheck

Je kunt je huurprijs ook zelf controleren. Dit doe je door deze link (Huurcommissie) te volgen Kom je hier niet uit of denk je dat je te veel betaalt, dan helpen wij jou graag verder.

  1. Meld je aan op onze website en vermeld hierin duidelijk jouw contactgegevens en vraag. Upload je huurcontract. Let op: Na aanmelding krijg je een ontvangstbevestiging (check ook je spam box).
  2. Als wij denken dat je te veel betaalt, komt een van onze medewerkers bij jou langs om een puntentelling te doen. We meten je huis op en kijken welke voorzieningen er aanwezig zijn. 
  3. Op basis hiervan komen wij met een advies. Betaal jij teveel, dan nemen wij contact op met je verhuurder voor een schikking of we starten namens jou een procedure bij de Huurcommissie. 
  4. Gedurende de procedure stuurt de Huurcommissie een onderzoeker langs om je woonruimte te inspecteren. Op basis van die inspectie doet de Huurcommissie uitspraak. Soms krijg jij als huurder de te veel betaalde huur met terugwerkende kracht terug. In andere gevallen wordt de verlaging van kracht vanaf het moment van het indienen van de procedure, maar krijg je geen geld terug van de maanden daarvoor.
  5. Soms is het beter als wij samen met jou en je verhuurder tot een schikking komen. Zonder een procedure te starten maken we dan onderlinge afspraken over een eventuele verlaging of terugbetaling van kosten.

Contractcheck

Ga jij een nieuwe woning of appartement huren? Of zit je al een tijdje in je nieuwe woning en heb je twijfels bij sommige bepalingen uit je contract? Wij checken gratis of jouw contract en huurprijs voldoen aan de wettelijke vereisten.

  1. Meld je aan op onze website en upload jouw contract.
  2. Wij checken jouw contract en huurprijs en nemen zo snel mogelijk contact op met een advies.

Servicekosten

Als huurder moet je na ieder kalenderjaar een afrekening servicekosten ontvangen van de verhuurder. Hierop staat hoeveel gas, water en licht je daadwerkelijk gebruikt hebt. Als je te veel betaald hebt, krijg je geld terug. Heb je geen (juiste) afrekening ontvangen, of is jouw voorschot servicekosten (het bedrag dat je maandelijks betaalt voor gas, water en licht) veel hoger dan wat je werkelijk gebruikt, dan kunnen wij dit voor je oplossen. 

  1. Meld je aan op onze website en vermeld hierin duidelijk jouw contactgegevens. Upload je huurcontract en eventueel de jaarafrekening(en), als je die ontvangen hebt. Je kunt de jaarafrekening ook altijd later per mail indienen.
  2. Heb je geen afrekening ontvangen, of betaal jij te veel? Dan nemen we samen met jou contact op met je verhuurder, of we starten namens jou een procedure bij de Huurcommissie. Een procedure starten kan tot 2,5 jaar na dato. Bijvoorbeeld: een procedure voor de servicekosten over 2023 kan ingediend worden t/m 30 juni 2026.
  3. Tijdens de procedure doet de Huurcommissie uitspraak en stelt de kloppende jaarafrekening vast, of bepaalt wat het maandelijkse voorschot zou moeten zijn.
  4. Of we komen samen met jou en je verhuurder tot een oplossing (schikking). Jij als huurder wordt door de verhuurder gecompenseerd voor de teveel betaalde kosten, of het voorschot servicekosten wordt aangepast.

Achterstallig onderhoud

Jouw verhuurder is wettelijk verplicht om jouw woning goed te onderhouden. Gebeurt dit niet, of niet op tijd, dan heb jij wellicht recht op tijdelijke huurverlaging. 

  1. Meld je aan via de website wanneer je verhuurder grote gebreken niet voldoende oplost. Vermeld hierbij duidelijk jouw contactgegevens.
  2. Wij nemen contact met je op. Als wij vermoeden dat jouw huisbaas inderdaad niet voldoende doet om gebreken op te lossen, komen wij bij je langs. 
  3. Op basis van het huisbezoek komen wij met een advies. Samen gaan we het gesprek aan met jouw huisbaas, of we starten namens jou een procedure bij de Huurcommissie. We proberen altijd eerst om de gebreken zo snel mogelijk te laten verhelpen.
  4. De Huurcommissie kan in gevallen van achterstallig onderhoud een huurverlaging uitspreken totdat de problemen zijn verholpen.

Overige problemen

Heeft jouw huurprobleem of vraag niets te maken met de servicekosten, de huurprijs, het contract of het onderhoud van jouw woning? Ook dan helpen wij je graag verder. Heb je vragen over borg, isolatie, renovatie of andere onderwerpen, meld je aan via de website en we nemen contact met jou op.

 

Wetgeving

Puntensysteem: In Nederland is de kale huurprijs die een verhuurder mag vragen wettelijk geregeld. Deze huurprijs wordt bepaald aan de hand van het puntensysteem. Een woning verdient punten voor oppervlakte, faciliteiten en voorzieningen. Onderaan de streep kan aan iedere woning een puntentotaal worden toegerekend. Dit puntentotaal geeft de maximale kale huurprijs die gevraagd mag worden voor die woning. Het puntentotaal kan hier www.huurcommissie.nl berekend worden Dit kun je zelf doen, maar wij kunnen je hier ook bij helpen. Dan komen we langs voor een puntentelling. Hoe dit werkt lees je onder hoe wij werken. Wil je meer informatie kijk dan onder FAQ.  

Sociale, midden en vrije huur: In Nederland kun je huren in de sociale woonsector of de vrije (geliberaliseerde) woonsector. Het onderscheid tussen de twee sectoren wordt gemaakt door de liberalisatiegrens. Ligt jouw kale huurprijs onder de liberalisatiegrens, dan val je in de sociale sector. Ligt jouw kale huurprijs boven de liberalisatiegrens, dan val je in de vrije sector. In 2025 is de liberalisatiegrens vastgesteld op €1.184,82. In de sociale sector geldt het puntensysteem, kan de Huurcommissie ingeschakeld worden en zijn verhuurders gebonden aan een wettelijk vastgestelde maximale jaarlijkse huurverhoging. Per 1 juli 2024 is de middenhuur hier aan toegevoegd. Een huurprijs tussen de €879,66 en €1.157,95 valt in de middenhuur. De huurprijs kan in bepaalde gevallen worden afgedwongen via de Huurcommissie. Neem hiervoor contact op. In de vrije sector gelden deze regels niet. Soms vraagt de verhuurder een huurprijs die boven de liberalisatiegrens ligt, terwijl deze op basis van het puntensysteem van de Huurcommissie eigenlijk onder de liberalisatiegrens zou moeten liggen. In dit geval kun je toch door een procedure bij de Huurcommissie jouw huurprijs proberen te verlagen. Houd er wel rekening mee dat in zulke gevallen bij een huurcontract voor onbepaalde tijd de procedure gestart moet worden gedurende de eerste 6 maanden van je huurcontract. Voor een huurcontract met een bepaalde tijd kan dit tot 6 maanden na afloop van het contract.

Scroll to Top